Piątka od producenta #2 – Oer!

Pochodzi z Bydgoszczy. Jest perfekcjonistą, któremu determinacja umożliwiła ukończenie Inżynierii Dźwięku na Uniwersytecie Wolverhampton w Wielkiej Brytanii. Urzęduje w 21 Music Studio, które pozwala mu na dalsze szlifowanie swoich umiejętności. Współpracował z wieloma artystami, związany bliżej jest jednak z kolektywem B.O.K(BiszOerKay). Poczytajcie co do powiedzenia ma dziś nie kto inny jak – Oer!

1. Dopadają Cie czasem chwile słabości? Jak sobie z nimi radzisz?

Jak każdego dopadają mnie chwile słabości, zarówno w życiu osobistym jak i w pracy producenckiej. Domyślam się, że mowa tu akurat o kryzysie twórczym albo braku weny. Jednym z moich najlepszych sposobów na niedomaganie twórcze jest odstawienie produkcji na jakiś czas. Jeśli zdarza mi się zbyt długo pracować nad jakimś projektem, siłą rzeczy często następuje zwyczajne zmęczenie materiału. Robię wtedy przerwę i skupiam się na innych sprawach, a jest ich w życiu sporo do ogarnięcia.

2. Co Cie inspiruje?

Do tworzenia muzyki inspirują mnie różne rzeczy. Dużym motorem napędowym jest poznawanie nowych, w jakiś sposób utalentowanych i  kreatywnych ludzi, od których mogę się czegoś nauczyć. Nawet jeśli nie jest to nauka na płaszczyźnie muzycznej, zawsze po takich spotkaniach mam większe chęci do własnego rozwoju. Nie jestem typem mądrali, który wszystko widział i wszystko wie najlepiej.  Bardzo cenię sobie u innych pokorę, szczególnie u tych, którzy osiągnęli jakieś sukcesy. Kolejną sprawą są inspiracje muzyczne. W wolnym czasie słucham coraz mniej hip hopu i szukam natchnienia  w zupełnie innych gatunkach. Często staram się docierać do dźwięków, których nie da się tak łatwo zdefiniować i  zaszufladkować. Mimo wszystko, obojętnie jak daleko bym nie odpłynął w swoich poszukiwaniach, dożywotnią inspiracją i tak będą  dla mnie klasyki – The Rootsów, GangStarr, Nasa, Rakima i całej złotej ery hip hopu, która daje mi zawsze ogromnego kopa by iść  dalej.

3. Jak duży wpływ według Ciebie może mieć sprzęt na wygodę i efekty pracy?

Jestem zwolennikiem powiedzenia: to człowiek, nie sprzęt tworzy muzykę. Mam w tym spore doświadczenie, ponieważ na swojej muzycznej drodze miałem do czynienia z różnymi metodami tworzenia dźwięków. Swoją przygodę z produkcją zaczynałem od słabiutkiego „peceta”. Pierwsze bity robiłem na programie Fasttracker, który wyglądem przypominał tabelki z Excela. Jak się okazało stworzyłem na nim wystarczającą ilość bitów, żeby zapełnić 4 nielegale, które wydaliśmy do 2002 roku. W erze bez-internetowej, do wszystkiego trzeba było dochodzić samemu, mając za wzór jedynie ulubione nagrania zza oceanu. Nigdy do końca nie byłem zadowolony ze swojego brzmienia i wydawało mi się, że jest to właśnie brak odpowiedniego sprzętu. Dziś uważam, że przy niedużym budżecie,  można postawić dobrego kompa z kompaktowym interfejsem audio i siekać na nim przyzwoicie, a nawet świetnie brzmiące bity. Kluczową kwestią są umiejętności i wiedza przy doborze sampli, dobrze brzmiących na wejściu instrumentów oraz świadomego i klarownego miksu. Warto jest poznać historię produkcji, jeśli nie wszystkich gatunków muzycznych to chociaż tego, w którym się lubuje. Sprzęt powinien działać sprawnie, w miarę szybko i niezawodnie. To producent winien decydować w jaki sposób i do czego będzie go używał. Kto powiedział, że efektu gitarowego nie można użyć do przesterowania wokali? Kluczem jest wyobraźnia. Osobną sprawą jest kwestia brzmienia cyfrowego i analogowego. Jestem zwolennikiem tego drugiego i dlatego staram się zaopatrywać w oryginalnie brzmiące urządzenia, niżeli emulować brzmienie wtyczkami. Coś w tym  jest, aczkolwiek to już kwestia na osobną debatę!

4. Twoja wizja producenta kompletnego?

Słowo producent na przestrzeni lat zmieniało swoje znaczenie, ewoluowało, aż w końcu z fachowego określenia stało się określeniem potocznym dla każdego, kto „wyklikiwał” swoje beaty na pierwszym lepszym programie muzycznym. W mojej świadomości tacy ludzie to „beatmakerzy”. Producent sam w sobie jest już określeniem bardziej  złożonym. Kiedyś był to człowiek od załatwiania wszystkich spraw  związanych z nagraniem(załatwieniem studia, muzyków, pilnowania terminów i czuwaniem nad brzmieniem całości nagrania). Dziś dla każdego, kompletny producent muzyczny kojarzy się z czymś innym. Dla mnie jest to człowiek, który zna podstawową teorię muzyki oraz jakiś zakres historii. Zgłębił dużą wiedzę na temat różnego rodzaju sprzętu oraz technik nagraniowych. Potrafi odnaleźć się w różnych gatunkach muzycznych oraz wykreować odpowiednie brzmienie. Rozumie zależności między poszczególnymi częstotliwościami, dzięki czemu  potrafi przygotować dobrze brzmiący miks. Jest cierpliwy i potrafi współpracować z innymi ludźmi. Zdolny iść na kompromisy, ponieważ jest świadomy tego, że w wielu przypadkach tworzy dla kogoś. Mimo wszystko musi pracować ciężko, aby wytworzyć własny sposób pracy, styl oraz brzmienie. Podsumowując: „Nic co muzyczne nie jest mu  obce”.

5. Najlepsze wspomnienie/wspomnienia wiążące się z tworzeniem muzyki? Niech będzie to swoista zachęta dla młodych adeptów!

Wydarzenie, do którego ostatnio często wracam w myślach to telefon od Adama Ostrowskiego, w sprawie mojego remixu na płytę „Tabasko„. Można powiedzieć, że po tamtej rozmowie zostałem  pierwszy raz fachowo doceniony za moją prace producencką. Dostałem propsa za miks, kompozycje i za ogólne brzmienie, którego jak  powiedział „nie trzeba będzie już przetwarzać bo jest kompletne”. W  tamtym momencie doszło do mnie, że te wszystkie lata działania w podziemiu, nie poszły na marne. Zrozumiałem po raz kolejny, że upór i konsekwencja w dążeniu do określonego celu, prędzej czy  później przyniesie pożądane efekty. Oczywiście dostałem ogromnego kopa i staram się cały czas rozwijać. Przede wszystkim dla siebie.  Kiedy człowiek pracuje i w jakiś sposób się spełnia, staje się  silniejszy i lepszy dla innych! (uśmiech)

Po więcej informacji zapraszam na: http://www.21musicstudio.com

Tagi: ,

Skomentuj

